Pengertian Penyelidikan & Penilaian Kurikulum

 Pengertian Penyelidikan Kurikulum



" Suatu kajian bilik darjah yang dijalankan oleh guru untuk meningkatkan pemahaman pembelajaran dan pengajaran serta untuk mengubah keadaan sesuatu amalan bilik darjah." (Richards & Lockhart, 1994)



" Inkuri berbentuk muhasabah diri yang dilakukan secara kolaboratif oleh peserta sesuatu keadaan atau situasi sosial. " (Mc. Taggart, 1988)

" Suatu proses untuk mendapatkan penyelesaian yang boleh dipercayai kepada masalah melalui pungutan data, penganalisisan dan interprestasi yang sistematik dan terancang " (Mouly, 1963)

Secara rumusannya penyelidikan kurikulum merupakan suatu kajian yang dilakukan oleh seseorang (penyelidik/guru) untuk mengenal pasti bahawa sesuatu keadah yang digunakan berkesan menjadi lebih baik atau lebih buruk kepada pembelajaran.


Pengertian Penilaian Kurikulum



" Penentuan secara formal berkaitan kualiti, keberkesanan atau nilai bagi sesuatu program, produk, projek proses, objektif atau kurikulum " (Worthen & Sander, 1987)





" Proses sistematik semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai. " (Gay, 1985)

"Proses mengenalpasti, memperoleh dan menyediakan maklumat berguna bagi keputusan mempertimbangkan pilihan yang ada. " (Srufflebeam, 1971)

Penilaian kurikulum boleh dirumuskan sebagai satu rumusan data yang telah dikumpul dari kenyataan yang diperolehi dari situasi yang sebenar tentang tahap pencapaian, perubahan tingkah laku, akhlak sikap dan sahsiah seseorang.

Comments

Popular Posts