Penyelidikan Tindakan (Kajian Tindakan)
Pengertian Kajian Tindakan
Tokoh
Proses Kajian Tindakan
proses tindakan secara am mempunyai 5 kitaran iaitu Idea Permulaan, Membina Rancangan Tindakan, Melaksanakan Tindakan, Memerhati Kesan Perlaksanaan Tindakan, dan Mereflek/Tindakan.
Fasa |
Keterangan |
IDEA PERMULAAN |
Kajian tindakan bermula dengan idea untuk
membuat perubahan dan penambahbaikan yang diperlukan dalam amalan guru. Idea
tersebut terhasil daripada rasa keprihatinan guru terhadap sesuatu perkara
praktikal berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran yang telah
dikenalpasti menghadapi masalah. |
Membina Rancangan Tindakan |
Setelah mendapat idea awal untuk
memulakan langkah kajian tindakan, guru perlu membina rancangan untuk
bertindak ke arah penambahbaikan. Permulaan, penyelidik perlu menilai
situasi sedia ada bagi mendapatkan maklumat yang akan membantunya merancang
tindakan yang akan diambil. Contohnya bagi kelas yang terlibat, beberapa ujian
diagnostik perlu dibina bagi mengesan kelemahan pelajar. Kemudian,
berdasarkan maklumat yang terkumpul, penyelidik boleh membentuk soalan
penyelidikan. Contohnya, satu ujian setara dengan ujian topikal hendaklah
dirangka bagi memastikan sekurang-kurangnya 80% daripada pelajar dapat
menjawab kesemua soalan yang dikemukakan. Setelah soalan-soalan penyelidikan
dibentuk, penyelidik perlu membina suatu kerangka penyelidikan. |
Melaksana Tindakan |
Setelah membina rancangan tindakan, guru
perlu membuat pelaksanaannya. Guru hendaklah menyemak kembali kertas jawapan
pelajar bagi mengenal pasti soalan-soalan yang gagal dijawab oleh kebanyakan
mereka, dikuti oleh ujian diagnostik bagi mengesan kesukaran serta kekeliruan
yang dihadapi oleh pelajar tentang topik yang diajar. Selepas itu, guru akan
mengajar semula topik berkenaan dengan memberi contoh-contoh yang lebih mudah
difahami oleh pelajar disertai dengan latihan dan bimbingan bagi setiap
pelajar secara individu. |
Memerhati Kesan Perlaksanaan |
Guru (penyelidik) akan mula mengesan
perubahan dalam kalangan pelajar semasa tindakan sedang diambil. Tindak balas
yang diberikan oleh pelajar semasa pengajaran semula yang memberi fokus
terhadap topik-topik yang sukar difahami akan memberi maklum balas kepada
guru (penyelidik). Akhir sekali, keputusan ujian setara tentang topik yang
diajar akan memberi maklum balas sama ada tindakan yang dilaksanakan berjaya
mengurangkan bilangan pelajar yang gagal kepada hanya 20% daripada
keseluruhan pelajar. |
Mereflek |
Kesan yang berlaku dalam sesuatu
penyelidikan walaupun positif masih boleh dipertingkatkan lagi. Hal ini dapat
dilakukan melalui refleksi yang dapat membantu penyelidik mengenal pasti
kelemahan dalam ujian diagnostik yang tidak dapat mengesan kelemahan tertentu
dalam kalangan pelajar. Secara amnya, penyelidik perlu mencari idea untuk
mengatasi masalah pengekalan kefahaman pula, dan ini akan menjurus kepada
satu lagi pusingan penyelidikan baru yang perlu dirancang untuk tindakan
seterusnya. |
Secara rumusannya, kemahiran dalam melakukan kajian tindakan ini amat penting oleh kerana ia dapat membantu kita dalam melakukan PdP yang lebih berkesan dan sesuai dengan perkembangan masa dan murid. Oleh itu penguasaan ilmu, perlulah dikuasai dengan lebih baik oleh guru bagi memastikan kajian ini dilaksanakan dengan berkesan dan memperolehi hasil yang cemerlang untuk diketengahkan.
Untuk memahami lebih lanjut berkenaan kajian tindakan, anda boleh melihat video yang saya serta kan ini
Comments
Post a Comment